torsdag 21. april 2011

Plen tips!

Det er så rart... Straks gradestokken runder 10 og solen forbarmer seg over oss, så yrer det av liv i nabolaget. Enkelte har du knapt sett siden den første høststormen for 6 måneder siden. De gjorde som bjørnen; la seg godt til rette i hi'et mens de venter på bedre tider. Nå er de her - både de gode tidene OG de gode naboene!



Uansett, som fortalt tidligere så er vi nok over gjennomsnittet interesserer i plen. Jeg startet forberedelsene forleden helg med følgende prosess:

- Rak vekk dødt gress og løv med en hard plastrive. Ta godt i, du skal virkelig røske godt nedi røttene! For dere med datahender: husk hansker slik at dere unngår vannblemmer! Ikke gjør som meg, å ta på dere hansker ETTER at blemmene har oppstått!

- Strø rikelig med veksttorv (kan kjøpes på et hvilket som helst hagesenter) over hele plenen. Den skal være svart - ikke vær redd for å ta for mye! Strø deretter kalk (kjøpes også på hagesenter. Følg mengdebetegnelsen på pakken) jevnt fordelt over det hele.

- Gå over med plastriven på nytt, og sørg for at veksttorv og kalk får god kontakt med gressroten.

- Oppdager du partier hvor plenen er veldig hard ( jorden for kompakt) vil dette kanskje føre til dårlig vekst. Løsningen er å "lufte" plenen ved å stikke små hull jevnt fordelt over det harde området. Vi bruker en selvlaget hulldubbedings til denne prosessen, dvs. en lekte med spikre og tau i, som tråkkes ned i jorden. Evt. så bruker du en høygaffel eller lignende. Pass bare på at ikke hullene blir for tykke!



Jeg lover dere en pangstart på vekstsesongen om overstående gjøres grundig! :)
Og husk, ingen gjødsling ennå!

Solen er på vei frem nå, og jeg skal ut å knipse bilder. Rosetips kommer senere!
Min første fridag skal nytes til det fulle!


-Påskehilsen fra Catherine (Posted using BlogPress from my iPad)

PS! Kan noen hjelpe meg med hvorfor innleggene mine ikke vises med bilde i bloggrollen? Utrolig irriterende! :(

2 kommentarer:

  1. Hei:)Takk for plentips.Dette må vi gjøre med plenen vår,vet ikke hva som har skjedd med den siden ifjor..Ser ikke ut som den kommer seg enda..klem

    SvarSlett
  2. TAKK for supre plentips! Vår plen skaper mye hodebry;))

    Ha en fin ny uke!

    STOR klem:)

    SvarSlett