søndag 13. september 2009

Oppfølging: "Tips til hagen - plen"



Da, mine damer, sitter Herr og Fru C. klare for å følge opp alle spørsmålene tilknyttet forrige tipsrunde. Tar kommetarene suksessivt nedover... Før jeg starter ønsker Mr. C å takke for alle komplementene fra skjønne bloggefruer. Han ble faktisk ganske så "rau-i-pappen"!



Bo sa...
...Hahahahah! Eg vil gjerne låna mannen din, sånn at me også kunne hatt plen, ikkje ein humpete moseklump! Mannen min er det motsatte av din, altså svært lite interessert i plen. Derfor legg eg inn bud på din mann! :-)

Herr C sier...
Jeg har hørt at partnerbytte er i "tiden". Kanskje vi skulle prøvd ektemann-bytte-dag for å løse moseproblematikken?

******************************

En hvit drøm sa...
Der kom jammen brosteinsbildet jeg har ventet på:)
Lekkert, lekkert!

Fru C sier...
Neste tipsrunde dreier seg om steindekker... Gled dere!



Bea sa...
Har et lite spørsmål: Vi skal legge ny plen i bakhagen til neste vår. Bør vi velge ferdig plen eller så?? Bilde av hagen finner du her: http://beas-verden.blogspot.com/2009/09/neste-ars-roser.html

Herr C sier...
Det er alltid lettere å få et fullgodt resultat med ferdigplen for en lekperson. Det koster litt mer - men jeg mener absolutt det er verdt det! Underlaget bør være av samme kvalitet som om du skulle så vanlig, dvs. finplanert, valset og grunngjødslet.

Prosessen for et perfekt resultat er som følger:
1. Tilfør renset jord iblandet 50% sand
2. Tykkelsen må være minimum 20 cm hvis underlaget er av stein, pukk eller fjell.
3. Jorden grovplaners og smuldres med grafse og jernrive.
4. Tilfør gjødsel. Kunstgjødsel (eller naturgjødsel) 100 kg per 1000 m2.
5. Valse
6. Finplanere med jernrive/ plastrive. Jorden skal ikke inneholde stein over 30 mm i det øverste jordlaget.
7. Så/ evt. rulleplen. Velger du å så bør du valse enda en gang. Årsaken til dette er at frøene skal få bedre kontakt slik at de ikke forsvinner ved første regnsskyld.

Nyetablering av plen bør gjøres i tidsrommet medio mai til utgangen av august.

******************************

Ønskedrøm sa...
Hurra!! Det er jo akkurat slike tips jeg trenger! Vi har akkurat drenert rundt huset dvs at vi ikke har hage lenger, men et gjørmehull av en tomt! Vi tenkte vi skulle få lagt på jord og sådd før vinteren, men da skjønner jeg at hvertfall gress delen må vente til neste vår. Men kan vi fortsatt fylle på med matjord?? Eller bør det også vente til våren igjen? Hadde vært så greit å hvertfall få rettet opp tomta og shinet litt på den før vinteren. Blir veldig takknemlig for svar. For grønne fingre kan hverken jeg eller sambo skryte på oss at vi har (selv om han liker å tro det:P).

Herr C sier...
Fyll gjerne på med jord nå i høst. Jorden får da satt seg før dere skal begynne å bearbeide den til våren. Strø gjerne et lag med Kalk/Grovdolomitt før vinteren for å øke PH verdien i jorden. (Gjelder i hvertfall for Vestlendinger!)



Jordbærpiken sa...
Jess! Tusen takk for plentips! Vi har et mareritt av en plenflekk som vi rullet ut i fjor. Den har sett stygg ut siden dag 1, og vi slapp å betale for den siden den så så ille ut. Det sier vel sitt. :) I sommer har den blitt helt overgrodd av løvetann og andre stygge blader, og jeg har rett og slett bare gitt opp. Gleder meg til å få golfbane-plentips til våren.

Men kan jeg så i litt gressfrø nå før vinteren? Har nemlig en del brune flekker rundtomkring i hagen der gresset ikke vokser. Vi skal selge til våren, og da har jeg veldig lyst til at plenen skal se fin ut.


Herr C sier...
Årsaken til dårlig vekst kan skyldes en av følgende:
- Dårlig lysforhold.
- Dårlig drenering.
- Feil næringsinnhold i jorden.
- For liten jorddybde.
- Forurenset jord.

Det er derfor svært vanskelig for meg å gi en korrekt diagnose for akkurat din plen. Det jeg vet er at resåing på denne tiden ikke vil ha noen effekt. Til våren bør du frese opp jorden på de områdene som det gjelder - deretter bør du tilsette jorden veksttorv sand og gjødsel - legg rulleplen (kan levers fra medio mai.) Om dere ikke får utført dette før dere skal selge så får dere gi videre denne informasjonen til neste eier... :)

******************************

Anette Willemine sa...
Ha! Jeg hadde en sterk mistanke om at denne damen nok delte et glass vin ute på den piren med en anleggsgartner (les; drømmeprins med hender som utfører hva hjernen til hans kvinne behager). Kjenner nemlig rasen godt. Prinsen til min venninne kan nemlig også trylle. Hils ridderen av granitt-brosten å si at vi digger gutter med muskler OG hjerne! En strålende kveld ønskes av Anette Willemine.

Herr C sier...
*Glis*

******************************

Herr C har fått blod på tann - dette syntes han var stor stas! I løpet av det neste året skal vi opparbeide 4 mål hage rundt ny-huset. De fleste arbeidsprosesser vil bli berørt, og vi skal gjøre vårt ytterste for å formidle alle triksene til dere...



Neste tema: "Steindekker: en innføring" - kommer til uken!
God søndagskveld i dag - godt valg i morgen!

12 kommentarer:

  1. For en morsom måte å svare på spørsmålene på! :))
    Men nå vet vi jo hvor vi kan spørre visst det er noe i den gaten:) Bra!

    Ang oliventre, kjenner nesten ingen som får de til innendørs, og, for å si det sånn, mitt er ganske så nytt;)
    Leste en artikkel i vakre hjem en gang, og der sto det at det så og si var
    umulig å få de til å vare inne.. Har desverre samme erfaring..
    Men mamma har hatt et stor og fint på trappa si i 3 (!) år snart, så utendørs er det håp:)

    SvarSlett
  2. Så flott! Gøy at mannen din velvillig deler sine dyrebare tips med oss:)
    Her sliter vi med mose i plenen, eller skal vi heller si plen i mosen:)
    MEN jeg gleder meg til neste tema, mitt i blinken for oss her, selv om jeg nok må lagre det en stund...
    Takk-takk!

    SvarSlett
  3. Detta var verkligen bra! Tacka din make också ;-)Vi har tänkt oss att lägga sten på hela "baksidan" så jag följer noga med. Ha en fin start på veckan. Kram alexandra

    SvarSlett
  4. Så flott blogg jeg kom innom her da!! Gjett om jeg skulle søkt den jobben om jeg bodde nærmere da...hadde jo vært drømmejobben!!

    Gleder meg til å følge dere!! Fant deg forøvrig inne hos min gode bloggvenninne i nabobygda Hvit Stil!!

    SvarSlett
  5. Utrolig artig lesing, supert med så mange gode tips på ett sted:)

    SvarSlett
  6. Hei!

    Takk for koselig hilsen.
    Så morsom lesing;)

    Takk for titten hos deg,kommer gjærne igjen.

    Klem til deg.

    SvarSlett
  7. Ååå Catherine for en nydelig blogg:) Ble gald da Jan Erik kom hjem med visitt kort med denne adressa på:)

    For en drøm av et hus og en hage dere har. JE har jo snakket om dette fantastiske huset og hagen, nåforstår jeg hvorfor han får vann i munnen når han snakker om den;)Dere har virkelig fått til drømmen til mange av oss andre:)

    Enda gladere ble jeg da han kom hjem med den fantastiske nyheten om en ny, så stor drøm av en interiør butikk. Jeg gleder med. Du er helt fantastisk! En drøm av en jobb, og skulle så gjerne søkt, men kan ikke tene noe penger nå. Si fra om du trenger litt gratis ekstra hjelp mot litt prosenter på varene;)

    Gleder meg til å følge bloggen videre. Min er nede for telling i en periode nå. Må fikses en del på.

    Lykke til videre med alle dine prosjekter:)

    SvarSlett
  8. Her var det mange gode tips, jeg tok bort alt jeg hadde av plen i fjor, og har ikke angret et sekund, er KJEMPE fint når det er nyklippet, men når den er svidd hvert år slik som min (alt for lite jord) så var det ikke særlig pent!

    Håper dere kommer med tips om hvordan lage små uteplasser med stein, som ikke er firkantet, får ikke dreisen på dette altså, og jeg kunne tenkt meg en litt mer spennende hage enn den jeg har...her er alt i rette (eller ikke helt rette da...kremt...)kanter og den er dørgende kjedelig!

    For en tur til RM, hadde gått amok hadde jeg vært der er jeg redd....kommer gjerne til åpningen.....iiikkkk...gleder meg til å se hvor dere åpner, og hvordan det blir, kommer helt sikkert til å bli lekkert!

    SvarSlett
  9. ..og ja en ting til, sikker på at dere ikke bare skal legge deres egen hage på is, og ta fatt på Laxvaagen og få en skikkelig før-og etter prosjekt å vise frem....HA HA HA

    SvarSlett
  10. Tusen takk for gode tips! Da er vi et steg nærmere drømmehagen takket være dere:) Var flere tips jeg bet meg merke i som må nok utføres til neste år;)

    Ønsker dere en fin uke!

    SvarSlett
  11. Tusen takk for svaret! Det var kjempeflott. :)

    Tror den dårlige veksten i hagen kanskje kan skyldes dårlig drenering. Jeg får gi den litt ekstra pleie og håpe den blir finere i løpet av våren.

    SvarSlett
  12. For en flott å inspirerende blogg du har.. Mange gode tips..hit ommer jeg tilbake igjen! Legger meg til som følger jeg :o)

    SvarSlett