tirsdag 8. september 2009

Høsttips til hagen!

Mange av dere har spurt meg om uteområdet vårt, og nå skal jeg fortelle dere en liten hemmelighet.. Det min mann og jeg egentlig driver, ved siden av den nært forestående RM butikken, er et av Vestlandets største anleggsgartnerfirma. Vi lager hager og uterom for private, bedrifter og offentlige instanser, og vi liker å tro at vi gjør Bergen litt vakrere!



Mr.C har fått bloggefeber og ivrer etter å dele sin kunnskap med alle som ønsker å lese. Men der går grensen altså - en bloggemann passer liksom ikke helt inn i Blogglandia! For å unngå 3. verdenskrig på hjemmefronten har jeg nå inngått et kompromiss: Mr.C skal være medforfatter på hagerelaterte innlegg som skal publiseres på bloggen fremover. Jeg skal prøve å dempe testosteron nivået! ;)

Dagens tema: PLEN!


Piren før vi sådde.

Min mann har PLENFETISH - han elsker å klippe plen! Derfor var det naturlig at "vårt" første høsttips skal omhandle plenforberedelser før vinteren. Mr.C advarer sterkt mot gjødsling av plen etter månedsskiftet juli/august. Årsaken til dette er at når dagene blir kortere forbereder plenen seg til å gå i vinterdvale, og ved gjødsling fremkaller man kunstig vekst som gjør plenen mindre vinterherdig og samtidig skaper større fare for Isbrann.


Piren etter 4 ukers vekst.

Litt avhengig av hvor du bor i landet; plenen bør klippes siste gang ved medio oktober. (Dette gjelder ikke for Nord-fylkene! (... eller for den saks skyld for årets værsyke Vestlendinger!)). Ved siste klipp bør gresset måle 2-3 cm høyere enn vanlig.

Tiden for å etablere ny plen ved såing er nå forbi. Dog kan man fortsatt oppnå godt resultat ved å legge rulleplen. Jeg er stor fan av rulleplen; en billig løsning som gir et raskt og fullgodt resultat!


Mr.C ønsker å samtidig å informere om at de LIVSVIKTIGE (Catherine: kan et plentips være livsviktig...?) og essensielle tipsene for å oppnå plen av golfbane kvalitet kommer til våren...


Guttaboys gir brød til endene på Los Olivos Golf - sommeren 2009

Puh, da var første økt overstått! Setter pris på kommentarer, kjære venner!

23 kommentarer:

  1. Kjusa deg som har en mann med plenfetish, sier bare jeg!!
    Han må du ta godt vare på, tilogmed om han blir en superblogger:))
    Gleder meg til flere hagetips!

    SvarSlett
  2. Hahahahah! Eg vil gjerne låna mannen din, sånn at me også kunne hatt plen, ikkje ein humpete moseklump! Mannen min er det motsatte av din, altså svært lite interessert i plen. Derfor legg eg inn bud på din mann! :-)
    Berre kom med fleire tips! Dette var faktisk lærerikt, kjekt og god lesing. Eg lerte mykje! Nå var eg seriøs (viss du lurte på om det var litt ironi i dette).
    Ha ein strålandes gode kveld!

    SvarSlett
  3. Nice! Jeg elsker tips og triks så dette gleder jeg meg til, ingeniøren også:)han skal nemlig utføre dem!

    SvarSlett
  4. Takker for tips!! Satt faktisk å lurte på om jeg skulle klippe plenen en gang til dette året, eller la det være! Nå har jeg svaret :
    Jeg klipper den en gang til ;o)
    Så nå kan disse stormene ta en pause, slik at plenen kan få litt omsorg ;o) J.

    SvarSlett
  5. Bloggemann er morro da!

    Min kjæreste har også blitt veldig blogginteressert, kommer til stadighet med forslag om ting jeg kan vise på bloggen. Det er ikke allid de forslagene er like gode så jeg hadde neppe sluppet han til som medforfatter! Eller det kunne jo vært morsomt? ;)

    Ha en god dag!

    Klem Pink Lady

    SvarSlett
  6. Tusen takk for gode og nyttige tips ang plen... Uterommet deres er så nydelig...og flott utsikt..
    Kerstin

    SvarSlett
  7. Der kom jammen brosteinsbildet jeg har ventet på:)
    Lekkert, lekkert!
    Dere har virkelig noen flotte uteområder, elsker plassen din ute på piren:)

    SvarSlett
  8. Ja, vi kan nok klare en liten porsjon testosteron - ihvertfall når temeat er hagestell el.
    Jeg vet lite om hage og sånt, så jeg skal følge med på det her....

    Koselig at du likte bildene mine.
    jeg bruker et fotoredigeringsprogram som heter PhotoScape og som kan lastes GRATIS ned fra nettet - helt supert, lett og billig!
    Legger en lenke til et innlegg der jeg delte adressen til nettstedet med leserne på bloggen min: http://lenemoras.blogspot.com/2009/06/bilderedigering.html

    Lykke til hvis du vil forsøke deg på dette, det er jo rett og utrolig artig!

    Klem fra Lenemora

    SvarSlett
  9. Denne piren deres er så fantastisk, det er noe sånt jeg kan drømme om! Dere er virkelig flinke. Jeg la deg til i bloggrollen min samme dag som jeg oppdaget bloggen din, den er så fantastisk:)

    SvarSlett
  10. Fantastisk å komme med hagetips! Jeg(vi) trenger det. Jeg måtte lage ett lite innlegg om bloggen din(deres)

    Klem Christine

    SvarSlett
  11. Nå har jeg akkurat lest innlegget til hvit stil om hagetipsene dine.. Så nå er bloggen din festet blant favorittene mine ;) Man kan alltids trenge gode hagetips!! Fantastisk fin blogg du har forresten, her må jeg følge med!! :)

    MVH
    Kari J

    SvarSlett
  12. Gratulerer som medlem av NIB! :)

    SvarSlett
  13. Hei
    Gleder meg til å lese om hagetipsene deres! Håper det er greit at jeg linker dere inn i blogglisten min:o)

    Har et lite spørsmål: Vi skal legge ny plen i bakhagen til neste vår. Bør vi velge ferdig plen eller så?? Bilde av hagen finner du her: http://beas-verden.blogspot.com/2009/09/neste-ars-roser.html

    Klem fra Bea

    SvarSlett
  14. utrolig bra :) var akkurat inne hos Hvit stil og måtte titte innom deg! Gleder meg til å hente flere tips her.. - for det trenger jeg virkelig!!!

    snakk om vakker pir!!! :o)

    SvarSlett
  15. Hurra!! Det er jo akkurat slike tips jeg trenger! Vi har akkurat drenert rundt huset dvs at vi ikke har hage lenger, men et gjørmehull av en tomt! Vi tenkte vi skulle få lagt på jord og sådd før vinteren, men da skjønner jeg at hvertfall gress delen må vente til neste vår. Men kan vi fortsatt fylle på med matjord?? Eller bør det også vente til våren igjen? Hadde vært så greit å hvertfall få rettet opp tomta og shinet litt på den før vinteren. Blir veldig takknemmelig for svar. For grønne fingre kan hverken jeg eller sambo skryte på oss at vi har (selv om han liker å tro det:P).

    Klem Silje

    SvarSlett
  16. Jess! Tusen takk for plentips! Vi har et mareritt av en plenflekk som vi rullet ut i fjor. Den har sett stygg ut siden dag 1, og vi slapp å betale for den siden den så så ille ut. Det sier vel sitt. :) I sommer har den blitt helt overgrodd av løvetann og andre stygge blader, og jeg har rett og slett bare gitt opp. Gleder meg til å få golfbane-plentips til våren.

    Men kan jeg så i litt gressfrø nå før vinteren? Har nemlig en del brune flekker rundtomkring i hagen der gresset ikke vokser. Vi skal selge til våren, og da har jeg veldig lyst til at plenen skal se fin ut.

    Igjen, takk for gode tips, og en kjempefin blogg. :) Ha en god kveld!

    SvarSlett
  17. He, he...kunne ønske min mann elsket å klippe plen! En veldig koselig blogg du har, jeg la meg til som følger :)

    SvarSlett
  18. Takk for gode tips! Kom gjerne med mange fleire,vi skal lage plen (ein grøn og fin og utan ugrass...sjølvsagt!) neste år:)

    Smil frå Anita

    SvarSlett
  19. Ha! Jeg hadde en sterk mistanke om at denne damen nok delte et glass vin ute på den piren med en anleggsgartner (les; drømmeprins med hender som utfører hva hjernen til hans kvinne behager). Kjenner nemlig rasen godt. Prinsen til min venninne kan nemlig også trylle. Hils ridderen av granitt-brosten å si at vi digger gutter med muskler OG hjerne! En strålende kveld ønskes av Anette Willemine

    SvarSlett
  20. For et nydelig sted du har, er slik at jeg nesten kommer flyttende snart

    SvarSlett
  21. Om dokke gjer Bergen vakrere veit eg ikkje, men hagen og uteområdet dokka er vertfall kjempefint!! Eg kunne trengt litt tips til min framtidige hage, som akkurat no er ein byggeplass med gravemaskin, rør og ei halvferdig tomt :-§ Eg har også ein bror som har plenfetish, og er heilt hekta på å få plenen perfekt! Han er også fotball- og golfentusiast, som kanskje forklarer plenfetishen. Gleder meg til tips om plen a'la golfbanekvalitet kjem, så skal eg tipse han om bloggen din ;-)
    NB! Gleder meg veldig til RM opner i Bergen!! =)
    *klem Astrid*

    SvarSlett
  22. Hei! Å, så flott med hagetips!!! Helt super! Håper det kommer flere til våren! Da starter forhåpentligvis arbeidet med hagen/uteområdene våre:) Er mannen din til utlån?! Tar han turen over fjellet, tror du?!

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  23. Fantastisk!
    Hagetips tas imot med stooor takk. Det er tydeligvis mange her som er sugen på ny kunnskap om hagearbeid. MrC er så velkommen. Bloggen om RM er også bare herlig. Det er nesten så jeg må ta en tur til Bergen ens erend!

    SvarSlett