søndag 27. september 2009

Ferieplaner: Del 2


Nyttårsaften 2004/2005 ble feiret i Disney World i Orlando. Man skulle tro at denne Nyttårsaften ville gå inn i historiebøkene som en av de morsomste. Så er ikke tilfelle. Herr og Fru C slet med Jetlag og sov fra kl 20.30 til kl 05.00. Vi fikk verken med oss raketter, Nyttårsshow eller Micke i penstasen. Oppryddingen etter festen fikk de derimot med oss - det så ut som om resten av Disney gjestene hadde hatt en eksplosiv kveld!


Vi bodde på Animal Lodge, en av Disney resortene i byen. Området er utformet som en tømmerhytte i Afrikas vildmark, med giraffer, elefanter og impaler. Denne gangen planlegger vi å bo på Disney Beach Club Resort. Her har de laget en kunstig strand som ungene kan boltre seg på. Undertegnede er også en reser i vannsklier - så her skal Mor virkelig få slå seg løs!


Inspirert av serien "Silke" som gikk på TV2 for en mannsalder siden ønsket vi i 2005 å oppleve West Palm Beach. Her kom vi over en åpenbaring av et hotell som ga oss en helt spesiell opplevelse. Innkjørselen kvalifiserer nok som hovedemne i en velskrevet særoppgave om Verdens "åtte" underverker - Storslått!



Hotellet,"The Breakers", ble bygget av Henry Flagler i 1897, og er proppet av historie og klassisk arkitektur. Området kan by på et utall av restauranter, 2 x 18-hulls golfbaner, et gedigent trenings- og velværesenter, badebassenger, tennis, butikker og lekeland for de minste. Rommene er innredet i ekte 1920-talls stil, og de fleste har utsikt mot sjøen. Stedet er et MUST hvis noen av dere skal besøke Florida. Vi planlegger å tilbringe en liten uke her i januar. Sjekk ut http://www.thebreakers.com/


Vi vurderer å avslutte Amerikareisen vår med et 7-dager cruise i Karibien. Jeg er litt skeptisk til å ta med meg 2 villbasser på (da) 3 og 4 år ut på det åpne havet. Guttene mine klatrer på alt som klatres på kan, og jeg er rett og slett redd for at de skal falle av båten! Sikkert helt ubegrunnet. Kanskje noen av dere har erfaring med å "Cruise med barn"? Alle tips mottas med STOR takk!

Jeg er litt på etterskudd med å publisere svar på innlegget "Steindekker - en innføring". Jeg skal ta meg selv i nakken! :)

10 kommentarer:

  1. Hei.
    Vi har vært på 2 cruise med barn. Ett i Karibien, og ett i Middelhavet.
    Nå var gjerne våre litt større enn dine to er.. Yngste var 8 år på det første cruiset(Karibien). På Middelhavscruiset dro vi mange sammen, blandt annet en familie som hadde en gutt på 7 måneder.
    Det er INGEN problem å ha med barn på cruise. Vi dro begge gangene med Royal Caribean Cruiseline, helt supert. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Cruisespesialisten her i Bergen. De er svært dyktig på å tilrettelegge slike turer. Det er også enkelte cruisebåter som egner seg bedre til å ha med småbarn enn andre.
    Lykke til!
    J.

    SvarSlett
  2. ..ps : Små barn er svært godt sikret på disse båtene.. har aldri hørt om noen som har falt av. De vil også ha et armbånd på seg under hele turen, slik at hvis de kommer bort fra dere - så kan personalet enkelt følge dem tilbake til dere. :o)
    Jeg tror jeg ville vært mer engstelig for barna på rundreisen dere tenker FØR selve cruiset.. Da er det enklere at de forsvinner..
    (det vil jeg si er det verste med USA).

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg har en helt annen erfaring å komme med ang Cruiset. Vi var på cruise i karibien i mars med en datter på 2 år.Vi ble lovet barnevakt ombord før vi reiste men dette viste seg å være kun tre barnevakter ombord fordelt på 89 barn. Kun foreldre med suite ble prioritert. Resturantene er ikke tilpasset småbarnsfamilier kun buffe området. Maten ombord er heller ikke tilpasset små barn. Da de kun hadde hamburgere med pommefrits og pølser å tilby(!) Resultatet var at vår datter ikke spiste særlig mye mat på de 12 dagene ombord. Vi snakket med flere andre barnefamilier som opplevde det samme. Lekerommet for de minste var åpent fra kl åtte til ni om kvelden(!), noe som var litt i det seneste laget for en 2 åring.
    Men sikkerheten ombord er det ingenting å si på. Personalet ombord er helt fantstisk! Vi fikk tips at de mindre båtene var mer tilrettelagt for barnefamilier. Royal caribien cruise la seg flate da vi klaget og de hadde tydelig fått flere av de samme klagene vedr problblemene vi hadde. Vi fikk faktisk returnert pengene for bill til datteren vår.
    Ellers skulle jeg gjerne reist på cruise igjen, men venter nok noen år.

    SvarSlett
  4. Hei!: ) Åå, så glad jeg ble når jeg så kommentaren din, formen kom ikke i dag, så da kommer den sikkert i morgen!!: ) Tusen, tusen takk snille du, jeg gleder meg som et barn til å få den!! Så spennende tur dere planlegger, Florida og cruise i Karibien hørtes virkelig ikke dumt ut.. Det blir nok en uforglemmelig ferie! Håper du nyter kvelden, klem fra meg

    SvarSlett
  5. Hei!

    Du bare markerer en av mine,(feks den under her) kopierer og limer inn;) Kan jo også lagre den i et word dokument..

    Sees snart,gleder meg:) ♥

    SvarSlett
  6. WOW... for en ferieplanlegger du er ;o).Det hørtes FANTASTISK ut med en slik tur (misunnelig...he,he)Mo9ka

    SvarSlett
  7. Kjenner igjen historien din ang nyttårsaften...vi reiste dit i 2000 og skulle oppleve tidenens beste nyttårsaften, men var så slitne at vi heller så på cnn på en bar på hotellet...når det gjelder cruise har jeg ingen erfaring dessverre. Men jeg har venner som har hatt med seg barn og har hatt en positiv opplevelse! Uansett så blir det nok en fantastisk reise! Klem fra Linda

    SvarSlett
  8. Hei Catherine!
    Hele familien var i Disney World Florida, sommeren 2007. Vi besøkte samtidig vår sønn som det året var utvekslingsstudent. Festlig for barn i alle aldre. Epcot var likevel vår favoritt. Og fyrverkeriet fikk vi med oss...

    Har ikke selv prøvd cruise med familien, men kjenner noen som har hatt deilige ferier på denne måten.
    Vi planlegger en forretningstur/ferie til Florida i jan/februar og skal absolutt ta med med forslaget ditt om å sjekke ut The Breakers. Noen av våre amerikanske venner har også anbefalt dette stedet. Det ser herlig ut der, og Mr Sunhome kan lett overtales med kombinasjonen golfbaner og kvinnelist.
    God ettermiddag fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  9. Hei kjære, snille, gode, skjønne deg: ) Gjett om du gjorde dagen min perfekt! Jeg er sååå fornøyd, formen er jo enda finere i virkeligheten enn på bildene! Sukk, tror den må stå fremme noen dager, så jeg bare kan beunde den litt.. Igjen, tusen tusen takk Catherine!: ) Ikke glem å sende meg kontonr. Gleder meg til å reise tilbake til Bergen og besøke butikken din, satser på at det blir en tur i november/desember.
    Innlegg om formen kommer (selvfølgelig) ikveld!: ) Mange klemmer fra meg

    SvarSlett
  10. Hei, ville bare legge inn en kommentar om Beach Club. Jeg og min familie bodde på dette hotellet i fjor og det kan jeg anbefale på det varmeste!! På våre turer til Disney World(vi har faktisk akkurat kommet hjem fra den siste), har vi ligget på forskjellige hoteller og i forskjellige prisklasser, men Beach Club er og blir vår favoritt :) Frokostene våre ble inntatt på Cape May og ungene strotrivdes i selskap med mikke, donald og alle de andre som er der under måltidene. Vi har bestemt oss for at neste gang blir det Beach Club igjen :)

    mvh Rine

    SvarSlett