lørdag 22. august 2009

I pledge allegiance to the flag of the US of A!


Jeg mottok en pakke fra min favorittbutikk på nettet Par Courrier i går. Rein-kjær-lykke; nå kan jeg invitere Obama på kaffe...


Magdalena, og Par Courrier, beskriver historien bak bildet slik:


"Jasper Johns, född 15 maj 1930 i Augusta, Georgia, USA, är en amerikansk konstnär verksam i New York. Utbildad vid University of South Carolina, Columbia, South Carolina 1947-1948. Johns är kanske den främste företrädaren för popkonsten och har en självklar plats i 1900-talets konsthistoria med sina vaxmålningar av amerikanska flaggor från 1950-talet. Dessa flaggor avbildade den amerikanska flaggan med vaxfärgens tjocka, måleriska yta ovanpå knappt urskiljbara tidningsutklipp. I sin samtid väckte de en debatt om huruvida en målning kunde vara det den föreställde. Kritiker påstod att Johns skändade flaggan, när konstnären själv menade att konstverket var flaggan. Johns var inspirerad av dadaism och Marcel Duchamp." 


Da har jeg ihvertfall et godt utgangspunkt for en intellektuell samtale med Herr. President når han kommer på besøk. Takk, Magdalena - jeg er kjempe "nøgd"!



 


"Stars and Stripes" har fått plass i gangen på gjesthuset sammen med tapetrestene fra Ralph Lauren. (Føler forøvrig at jeg er blitt ganske så internasjonal...) Tapetet helt fremst er den jeg har montert i stuen. De brede stripene krever en stor vegg, og stueveggen på 12 meter er dermed perfekt!



Tapet nr 2 tilhører barnerommet hvor den er benyttet på en ganske kort vegg. Jeg syntes smal-stripete tapet fort kan virke litt "masete", og jeg benytter derfor konsekvent disse i mindre rom.


Tapetet i gangen er fra Sandberg, og er kjøpt på Interiørhuset i Alvøen. Damene i Alvøen yter alltid ekstraordinær service - jeg er en stor fan!


Som resten av Norges befolkning er jeg stolt eier av flere møbler signert IKEA. Min hvite Ektorp stol står badet i lys under Velux vinduet. Problemet er bare at kattene benytter nettop dette vinduet som nødutgang når ungene blir for voldsomme i leken. Stoltrekket har derfor måtte lide kokedøden opp til flere ganger... Og, den skal IKEA ha; møbeltekstilene deres har overlevd alle drapsforsøk - så langt!



1 kommentar:

  1. Hej Catherine!
    Men va roligt och vad fint det blev!! passar perfekt hemma hos dig! Vad glad jag blir att du blev nöjd med tavlan :-D
    Ha en fin dag!
    //Magdalena A

    SvarSlett