lørdag 22. august 2009

Bake, kake, søte!

Min eldste sønn fylte 4 år i dag, og i den forbindelse har vi hatt både barne- og voksenbesøk på en og samme dag! 38 (! - hva tenkte jeg på..?) personer som vi er glade i har vært innom og feiret sammen med oss, og summa sumarum har hele dagen gått som smurt!


Langbord var dekket og vimpler hengt opp. Men klarte jeg å ta fine bilder av det hele - NEI - da var jeg nok opptatt med helt andre ting, så som å administrere 11 stk 4- åringer i sukkerrus. Puh, 1 time til å støvsuge kakesmuler og nonstop før familien rullet inn. Jeg unnet meg hele 5 minutter til å grine over hvordan mine hvite "Nils" er blitt tilgriset med sjokolade og det som værre er. Koking neste...:)


Natt til lørdag gikk med til baking. Stolt er jeg over resultatet, og alle i besøket erklærte unisont at kaken så absolutt liknet er pirat. Etter mang en kakefiasko var altså kake-bake-gudene med meg denne gangen! 

Uansett: jeg benyttet følgende oppskrift:
  • 250 g hvetemel
  • 1 ts natron
  • en klype salt
  • 4,5 dl sterk kaffe
  • 0,5 dl amerikansk whisky (den hadde stått i skapet leeenge. Pytt, pytt!)
  • 150 g mørk sjokolade
  • 250 g smør
  • 500 g sukker
  • 2 egg, lett pisket
  • 1 ts vaniljesukker
Sikt sammen mel, natron og salt i en bolle. Varm opp kaffe, whisky, sjokolade og smør i vannbad over så vidt kokende vann. Rør til smør og sjokolade er smeltet og blandingen er jevn. Ta bollen opp av vannet og rør inn sukkeret. La blandingen avkjøles i 3-5 minutter før melet røres inn. Tilsett egg og vaniljesukker og rør til du har en glatt røre."


Kaken er toppet med smørkrem tilsatt geléfarger og sjokoladesmørkrem. Oppskrift er som følger:
  • 100 g margarin (evt. halvparten meierismør)
  • 300 g siktet melis
  • 1,5 ts vaniljesukker
  • 3 ss melk eller annen væske (kokosmelk, fløte, fruktjuice etc.)
Til sjokoladesmørkrem tilsettes dessuten:
  • 1,5 ss kakao
  • 3 ss kaffe
Jeg laget opp en stor porsjon "grunndeig" ( ca 400 g margarin) som jeg tilførte farge etter behov. 

Det tok noe tid men resultatet ble både velsmakende og estetisk bra. Frister til gjentakelse!



En stor takk til Teje i Bakeshop for oppmuntrende ord og god service. Denne kaken hadde ikke blitt til uten deg!

5 kommentarer:

  1. Ser ut til at du har hatt litt av en dag! Ønsker deg en litt mer avslappende søndag enn lørdag:) Det var i alle fall det jeg hadde trengt etter å ha hatt 38 store og små i hus! Pink Lady

    SvarSlett
  2. Hei vennen.....takk for noen supre timer med høyt tempo og glade barn! Emma storkoste seg og var høy på sukker og vill i nikkersen helt til 22.30 i går kveld, så den whiskyen kan ikkje ha vært mye gammel, hehe! Gjestehuset er bare nydelig. Snakkes en dag, satser på sol så vi kan fiske krabber! Klem Anette & Emma

    SvarSlett
  3. Wow, for ei fin kake! Imponerande :-)

    SvarSlett
  4. Så flink du er å bake! Tenker den gjorde inntrykk på de små! ( og store også, for den del;) Det er jo så gøy å lage til besøk! Kjenner jeg svetter bare ved tanken på å få 38 personer innom dørene! Bra jobbet, da!!

    Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med vel overstått!
    Flott kake! Jeg feiget ut og bestilte kake til begge barnebursdagene hos oss i sommer...

    Er vimplene fra Riviera Maison? Kjempelekre!

    Klem, Lene

    SvarSlett